Hip & Stip Kaarten
webwinkel in Hollandse papierwaar
Winkelen in Holland
trendy Hollandse webwinkels
Hollandse collecties
Hollandse kaartenlijnen
Winkelen in Holland magazine
magazine met de leukste webwinkels

Verkopen als een expert

Coolblue doet het al jaren. Het benoemen van de minpunten van hun producten. Dit zouden meer webwinkels moeten doen. Het is namelijk een ideale manier om je expertstatus op te bouwen. Mensen zitten niet te wachten op verkooppraatjes, waarbij je het gevoel krijgt dat je iets aangesmeerd wordt. Shoppers willen advies. Ze willen alle ins en outs van een product weten voordat ze het kopen. Zeker naarmate de prijs van het product hoger is.

Stel je voor: je gaat naar een kledingwinkel in de stad. Je past allerlei broeken, en telkens zegt de verkoopster dat je er echt geweldig in uit ziet. Als jij je twijfel uitspreekt, noemt zij op waarom dit kledingstuk zo perfect is. Vertrouw je op haar expertise? Of heb je liever een verkoopster die eerlijk zegt dat dat ene jurkje veel beter stond dan die broek die eigenlijk net iets te strak was?

Bouw je expert status op
Eerlijkheid wordt gewaardeerd, ook online. Door ook de minpunten van een product te noemen laat je zien dat je eerlijk bent over je producten en dat je het geven van goed advies belangrijk vindt. Daarmee werk je aan je expert status en zorg je ervoor dat potentiële klanten je vertrouwen.

Plus- en minpunten bij product
Webwinkel Coolblue toont bij elk product zowel positieve als negatieve eigenschappen.

Natuurlijk ligt de nadruk op de pluspunten van je producten, anders verkoop je niets. Noem maximaal een of twee minpunten per product, afhankelijk van hoeveel pluspunten je kunt bedenken. Zorg er bovendien voor dat de minpunten niet zo ernstig zijn dat men daardoor besluit om het product niet te kopen. De plus- en minpunten uit bovenstaande afbeelding staan op de productpagina van een aardewerken theepot van Blond Amsterdam. De klant snapt wel dat daar geen rechaud bij zit en dat de thee dus sneller afkoelt. Echter, door dit puntje te benoemen krijgt de lezer het gevoel een eerlijk advies te krijgen.

De bezoeker koop het product, of besluit om toch voor een duurdere theepot mét rechaud te gaan. Klant blij met de tip, webwinkel blij met de hogere omzet.

Toon je kennis en expertise
Er zijn nog meer manieren om een expertstatus te krijgen. Door te bloggen bijvoorbeeld. Waarschijnlijk weet jij alles wat er maar te weten valt over jouw producten of de niche waarin je je bevindt. Schrijf regelmatig een blog over een onderwerp dat jouw doelgroep aanspreekt. Geef achtergrondinformatie over producten, inzage in productieprocessen en tips voor het gebruik van jouw producten. Ook hiermee laat je zien dat je kennis van zaken hebt. Het is zonde om alle kennis die je hebt opgedaan voor jezelf te houden. Deel het met anderen en toon je deskundigheid. Als men dan later een product nodig heeft dat jij verkoopt, weten ze je als vanzelf te vinden.

Geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop.

Onder 100% Molenstraat 12 met 0 reacties op 1 september 2019