Breng leven in je webwinkel

Stel je eens voor: twee fysieke winkels naast elkaar. In de ene winkel ziet het er gezellig uit. Er wordt van alles georganiseerd om jou als potentiële klant te inspireren. Daarnaast is er volop informatie beschikbaar over de producten, zodat je gemakkelijk je keuze kunt maken. Ook in de andere winkel ziet alles er netjes uit, maar vind je weinig info over de producten. Ze zien er leuk uit maar je hebt eigenlijk geen idee hoe ze moet gebruiken. Of hoe je ze kunt combineren.

In welke winkel wordt meer verkocht denk je?

Dit gaat natuurlijk ook op voor webwinkels. Door leven in je webwinkel te brengen trek je meer bezoekers, zorg je ervoor dat een groter deel van hen ook daadwerkelijk klant wordt en stimuleer je herhalingsaankopen.

Hoe je dat doet?
Bijvoorbeeld door het inzetten van social media voor je webwinkel. Laat regelmatig wat van je horen, zodat men continue aan jouw merk of producten herinnerd wordt. Door het plaatsen van grappige, informatieve of inspirerende berichten op social media betrek je je doelgroep bij je webwinkel. Bovendien ziet je doelgroep jouw naam regelmatig voorbij komen, wat goed is voor je naamsbekendheid.

Ook een blog brengt leven in je webwinkel
Ten eerste omdat je met een blog regelmatig nieuwe content toevoegt aan je webwinkel. Voor zoekmachines is dit een teken dat je website actief is. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten. Als je bovendien SEO toepast op je blogs word je ook beter gevonden op bepaalde zoekwoorden. Hiermee trek je eenvoudig meer bezoekers naar je webwinkel.

Daarnaast creëer je door te bloggen een plek waar je bezoekers kunt inspireren. Je kunt er uitgebreid vertellen over je producten. Denk aan informatie waarvoor op de productpagina geen plek is. Deze kun je op een blog prima kwijt. Maak collages, moodboards, geef achtergrondinformatie over productieprocessen, speel in op de actualiteit (maak een top 10 van de leukste Moederdagcadeaus of geef tips voor leuke dagjes uit als het regent) of schrijf over nieuwe collecties en producten in je webwinkel. Onderzoek waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en welke problemen er spelen. Geef oplossingen voor deze problemen en bied ze op het juiste moment aan.

Geen reclamefolder
Een blog is geen reclamefolder. Natuurlijk is het slim om af en toe links te plaatsen naar categorieën of producten in je webwinkel, maar overdrijf het niet. Leg de nadruk op het bieden van waarde voor de lezer, niet op het aanprijzen van je producten.

Door bijvoorbeeld elke week een blog te schrijven trek je een continue stroom bezoekers naar je webwinkel. Door betere posities in de zoekresultaten, maar ook doordat bezoekers op den duur weten dat je regelmatig een nieuw blog schrijft. Er gebeurt iets in je webwinkel, ook als er in je assortiment niet veel verandert. Door je webwinkel tot leven te brengen zorg je ervoor dat bezoekers graag nog eens terugkomen.

Alleen schrijven is niet voldoende
Als je een blog geschreven en op je website geplaatst hebt, ben je er nog niet. Breng je blogs onder de aandacht bij je doelgroep. Schrijf korte teasers die je op social media plaatst. Mét link naar je blog natuurlijk. En deel de blogs ook via je nieuwsbrief. Zo zorg je ervoor dat je bedrijf gaat leven onder de doelgroep. Men ziet regelmatig jouw naam en producten voorbij komen. Ook al willen ze op dit moment niks kopen, op het moment dat ze wél op zoek zijn naar een bepaald product, komt jouw naam als eerste bovendrijven.

Geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop.