Hip & Stip Kaarten
webwinkel in Hollandse papierwaar
Winkelen in Holland
trendy Hollandse webwinkels
Liefs uit Holland
hipste Hollandse kaartenlijn
Winkelen in Holland magazine
magazine met de leukste webwinkels

Social media en community

Social media 2.0: het runnen van een community

Social media mogen in 2017 niet ontbreken in de marketingmix. Ze zijn niet alleen bedoeld als een verkoopkanaal, maar ook de plek om je doelgroep te ontmoeten, ze te laten inspireren en als fansite te gebruiken. Om social media als verkoopinstrument in te zetten, past je activiteit toe om mensen naar je webwinkel te brengen. Een echte groep kan je creëren, om meer community management toe te gaan passen. De meeste webwinkels gebruikt social media als verkoopkanaal. De berichten hebben meestal een duidelijk doel, want je wilt volgers meer naar je webwinkel gaan trekken. Met als doel meer omzet genereren. Je bent dan al gericht bezig met social media management.

Wat is een community

Social media management is het opzetten, organiseren en onderhouden van alle social media kanalen die een webwinkel bezig. Denk aan Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en YouTube. Een goede content wordt eerder gedeeld en zal meer bereik geven in de doelgroep. In een community deel je meer kennis. Dit werkt erg goed voor de klanten relatie op lange termijn. Je vergroot direct de betrokkenheid van je klanten en volgers.

Facebook groep als community

Platforms als Facebook en Instagram zijn ideale online plekken om zicht te verzamelen, maar ook via blogs of een forum. Organiseer hier ook evenementen, laat je volgers het actief meedelen en betrek ze hierbij. Hiermee zal je doelgroep blijven groeien en je volgers uitgroeien tot fans van je webwinkel. In de aanloop naar de feestdagen in december, is het een goed idee om Facebook groepen op te zetten. Hier kan je doelgroep samen worden gebracht. Als voorbeeld: Hip & Stip Kaarten heeft een Facebook groep opgezet voor liefhebbers van Postcrossing. Via de groep Postcrossing Holland, kan je alles hierover delen. De webwinkel laat zich hier zelf ook zien, er worden winacties gedaan en er is veel betrokkenheid. Inmiddels heeft de groep 850 leden en blijft dagelijks groeien. Ideaal want nu is het mogelijk om een groep vanuit je zakelijke Facebook pagina op te zetten. Deze is te koppelen, dus je kunt vanuit je bedrijfsnaam in de groep berichten plaatsen. Maak hier gebruik van.

 

Dit artikel is geschreven door Checklist Webwinkel in samenwerking met Studio Online Marketing

Maak ook kennis met het magazine van Checklist Webwinkel speciaal voor webwinkeliers.

Onder Webwinkel Social Media met 0 reacties op 31 augustus 2017