Hip & Stip Kaarten
webwinkel in Hollandse papierwaar
Winkelen in Holland
trendy Hollandse webwinkels
Liefs uit Holland
hipste Hollandse kaartenlijn
Winkelen in Holland magazine
magazine met de leukste webwinkels

Klanten en vertrouwen geven

Als je online producten verkoopt dan krijg je hoe dan ook te maken met de zogenaamde drempels: redenen waarom online consumenten niet bij je kopen. Ondanks dat ze het product wel geweldig vinden en het geld er voor over hebben. Een van de grootste uitdagingen van een webwinkelier is dan ook het verlagen van die drempels, waardoor bezoekers wél tot een aankoop over gaan. Overigens geldt dit ook als je geen producten maar diensten online verkoopt. Er zijn meerdere bekende drempels in webwinkels. Denk aan de kleur van de bestelknoppen. Een rode kleur schrikt af (rood = gevaar, wegwezen). Ook het moeten invullen van een lang bestelformulier is een drempel. Vraag daarom tijdens het bestellen alleen de informatie die je echt nodig hebt om de bestelling te kunnen leveren. Daarnaast is vertrouwen een hele belangrijke drempel voor online shoppers. Voordat zij bereid zijn om hun geld uit te geven, willen ze zeker weten dat jij te vertrouwen bent. Daarom deel ik hieronder een aantal tips om het vertrouwen in je bedrijf te vergroten.

Zorg voor een professionele website en kies voor keurmerk

Een van de meest voor de hand liggende en effectieve manieren om het vertrouwen onder bezoekers te vergroten, is een professionele en moderne website. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat mensen niet graag hun geld uitgeven aan een bedrijf dat geen professionele indruk maakt. Investeer dus in een goede website en een goede lay-out. Dit verdien je later zeker terug. Voor webwinkels is een keurmerk een goede methode om te laten zien dat je bedrijf betrouwbaar is. Overweeg je dus om daarbij aan te sluiten, kies voor een groot en bekend keurmerk. Veel keurmerken verplichten of bieden de mogelijkheid dat je gebruik maakt van hun algemene voorwaarden, waardoor zowel jij als je klanten zeker weten dat je je aan de regels houdt.

Producten en diensten in verschillende prijsklassen

Daarnaast is een betrouwbaar keurmerk aangesloten bij een geschillencommissie, waar consumenten terecht kunnen als ze een geschil met de webwinkel hebben en het onderling niet kunnen oplossen. Ook dit vergroot het vertrouwen in je webwinkel. Hoe duurder het product of de dienst zal zijn, des te meer vertrouwen je potentiële klanten in je bedrijf moeten hebben. Mensen gaan namelijk niet zomaar een flink bedrag overmaken. Ze willen de zekerheid dat ze daarvoor ook echt krijgen wat je ze belooft. Door ook een aantal goedkopere producten aan te bieden verlaag je het risico. Je biedt de mogelijkheid om eerst het goedkopere product te bekijken. Je hebt jezelf dan al bewezen, waardoor de drempel om te bestellen veel lager is.

Dit blog is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop.

Onder Studio Online Marketing met 0 reacties op 15 april 2018