Hip & Stip Kaarten
webwinkel in Hollandse papierwaar
Winkelen in Holland
trendy Hollandse webwinkels
Liefs uit Holland
hipste Hollandse kaartenlijn
Winkelen in Holland magazine
magazine met de leukste webwinkels

Maak een persoonlijk marketingplan

Persoonlijk marketingplan

Heb je begin dit jaar ook al een goed marketingplan opgesteld? Gebruik anders de rustige tijden hiervoor en stel het plan bij alle vernieuwingen medio dit jaar. Wat zet je op zo’n planning voor een heel jaar? Dat is een mix van verschillende uitingen, activiteiten en doelen. Daar hoort ook een budget bij. Voor Checklist Webwinkel heb ik hier een artikel over geschreven. Dit magazine is uitgedeeld tijdens de Webwinkel Vakdagen. Lees verder om de goede start verder door te zetten dit jaar.

Doel, doelgroep en instrumenten

Zonder doel is er geen planning. Durf jezelf af te vragen wat de doelen verder zijn dit jaar. Stel deze doelen samen volgens SMART op. Dat zorgt ervoor dat de doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Kijk verder naar je doelgroep en blijf deze bijstellen gedurende het jaar. Er kunnen afgelopen tijd nieuwe klanten bij zijn gekomen. Ook kan het assortiment zijn veranderd, waardoor je weer andere mensen wilt bereiken. Zorg daarom voor een duidelijk doelgroep omschrijving. Je kunt vervolgens de doelgroep bereiken door goed in te zetten op social media. Na het bepalen van het doel en doelgroep, stel je een nieuwe planning op. Doe dat ook echt, je kunt de planning altijd bijstellen als dat nodig is.

Tips voor een goede planning

  • Bepaal de doelgroep, kijk naar de huidige situatie;
  • Weet ook wat je concurrenten doen;
  • Voeg een actieplan toe en stel het juiste budget vast;
  • Maak lijstjes waar je de webwinkel wilt terugzien;
  • Ga bloggen en actief inzetten via social media.

Laat met nieuwe blog artikelen je nieuwe producten zien, vertel meer over de achtergrond en plaats hierbij mooie sfeerbeelden. Combineer het met persoonlijke verhalen, zodat je volgers kennis maken en een kijkje achter de schermen krijgen. Heb je geen inspiratie, denk dan eens aan een themablog. Want themablogs kun je goed indelen met de seizoenen van het jaar. Bloggen is belangrijk voor een goede zoekmachineoptimalisatie. Blogs delen via de social media, is ook zeker goed. Laat je volgers meer zien dan alleen zakelijke berichten.

Zet actief in op diverse social media

Hoe gedraagt je doelgroep zicht online? Het formuleren van de doelgroep is altijd van groot belang om de juiste social media in te zetten. Is je doelgroep vooral op Facebook actief, dan is het goed om te investeren in adverteren via dit platform. Richt je meer op de zakelijke markt, gebruik dan juist LinkedIn of Twitter om je doelgroep te vergroten. Kennis van je doelgroep is heel belangrijk, dan is het verder zoeken naar de juiste kanalen. Via social media zie je snel resultaat terug. Deze resultaten kan je gebruiken om je marketingplan verder uit te werken dit jaar.

Dit artikel heb ik voor Webwinkel Checklist geschreven, het is verder terug te lezen in het magazine van 21 januari 2017. Meer informatie en wekelijkse Facebook marketing tips volg je via onze Facebook pagina van Studio Online Marketing.

Audrey van Esch – Molenstraat12.nl

Online Marketing en Social Media specialist via info@molenstraat12.nl

Onder 100% Molenstraat 12 met 0 reacties op 10 maart 2017